عمر مفید باتری ماشین چند سال است؟

باتری ماشین یکی از اجزای ضروری خودرو محسوب می‌شود، باتری‌ها نقش مهمی را در خودرو از جمله استارت زدن ماشین‌، شارژ کردن تلفن همراهتان در حین حرکت، روشن‌کردن لامپ‌ها، رادیو و سیستم صوتی - تصویری و ... ایفا می‌کنند. در واقع باتری‌ها نیرویی را فراهم می‌کنند که خودرو شما برای ادامه حرکت به آن نیاز دارد. به همین دلیل بسیار مهم است که بدانید چه زمانی باتری ماشین شما نیاز به تعویض دارد و یا عمر مفید باتری ماشین چند سال است؟

میانگین عمر مفید باتری خودرو

به طور متوسط باتری ماشین بین 2 تا 3 سال عمر می‌کند ولی با نگهداری و انجام سرویس‌های منظم می‌توان عمر آن را تا ۵ سال نیز افزایش داد.

چه عواملی باعث کاهش عمر مفید باتری می‌شوند؟

گرما
یکی از عوامل مهم که بر مدت زمان ماندگاری باتری خودرو تأثیر می‌گذارد، آب و هوا است. موتور در حال کار کردن در زیر کاپوت گرمای زیادی تولید می‌کند، در روزهای گرم مخصوصا در تابستان مایع باتری ماشین تبخیر شده و به ساختار داخلی باتری آسیب می‌رساند. به این خاطر است که میانگین عمر باتری در آب و هوای گرم کمتر و معمولا در فصل تابستان، باتری ماشین زودتر خالی می‌شود. 

شرایط رانندگی
رانندگی در مسافت‌های کوتاه یا ترددهای کوتاه مدت باعث می‌شود که باتری به طور کامل شارژ نشود، همچنین باتری خودروهایی که برای مدت طولانی پارک شده‌اند، به طور طبیعی تخلیه می‌شوند. تعداد استارت زدن های روزانه بر روی عمر مفید باتری ماشین تاثیرگذار است.

مشکل در کابل‌‌های متصل به باتری
اگر باتری به طور ایمن بسته نشده باشد دچار لرزش شده و منجر به آسیب داخلی و اتصال کوتاه می‌شود. اگر در جاده های پر دست انداز رانندگی می‌کنید باتری خود را به طور منظم بررسی کنید که به درستی و محکم در پایه نصب قرار گرفته باشد.

اشتباهات در رانندگی
روشن نگه داشتن تصادفی چراغ‌ جلوی ماشین و درب خودرو ممکن است خسارت سنگینی به باتری ماشین شما وارد کند، پس برای اینکه فراموش نکنید، یادداشتی را روی داشبورد ماشین قرار دهید تا برایتان یادآوری شود.

مشکل در سیستم شارژ باتری 
اگر مشکلی در سیستم شارژ وجود داشته باشد باتری خیلی زود تخلیه می‌شود. دینام انرژی موردنیاز برای رادیو، چراغ و سایر سیستم‌ها بسیاری از خودروها را تأمین می‌کند زمانی که برای دینام مشکلی ایجاد شود، حتی در صورت خاموش بودن موتور نیز به شارژ سیستم ادامه می‌دهد و این فرآیند موجب می‌شود که با یک باتری خالی روبرو شوید و نتوانید اتومبیل را روشن کنید.

خوردگی های باتری 
یکی از دلایل اصلی خرابی زودتر از موعد باتری، خوردگی و پوسیدگی آن است که این امر باتری را برای شارژ مجدد از طریق دینام خودرو کاهش می‌دهد. 

جمع بندی
باتری ماشین وظایف مهمی را به عهده دارد و با اجزای زیادی در خودرو ارتباط دارد.  باتری کهنه و فرسوده اجزای دیگر خودرو را نیز درگیر خواهد کرد. پس لازم است که در نگهداری از باتری ماشین خود کوشا باشیم تا عمر مفید آن را طولانی‌تر و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنیم.